PERANCANGAN UNTUK MENJADI GURU YANG BERFALSAFAH DAN BAGAIMANA SAYA AKAN MENCAPAI IMPIAN TERSEBUT
Assalamualaikum dan hai semua ๐ kalau anda dah sampai di post ini, bermakna ini merupakan post yang terakhir di dalam karya philosophia.
Semoga semua berada di dalam keadaan yang sihat ye ๐๐๐ walaupun negara Malaysia kita sekarang masih belum menang untuk membasmi wabak Covid-19 ini.. sama-sama kita bekerjasama untuk menentang wabak ini. Jangan lupa untuk memakai pelitup muka ketika berada di luar tau, elakkan berada di kawasan yang sesak dan yang paling penting sentiasa membersihkan diri kita untuk mengelak dari dijangkiti virus
Okay untuk topik 3 ini apa yang akan saya ceritakan adalah:
1) What is your plan to become a teacher with strong philosophy?
2) How do you think you can achieve becoming one?
Jadi marilah kita mulakan penulisan untuk topik ini ..
Okay terlebih dahulu perancangan pengajaran ini amat penting
dirancang oleh setiap manusia yang bergelar guru kerana mereka bertanggungjawab
untuk membimbing dan membantu para pelajar untuk menuntut ilmu. Oleh itu, guru
perlu melakukan strategi pengajaran yang kreatif untuk menarik minat pelajar
untuk belajar. Sebagai guru, mereka mestilah mengetahui gaya pembelajaran
setiap pelajarnya supaya aktiviti pengajaran dan pembelajaran dapat mewujudkan
suasana yang aktif di dalam kelas.
Baiklah semua.. seperti mana yang kita tahu,aliran falsafah
terbahagi kepada dua iaitu Falsafah Islam dan Falsafah Barat. Di sini saya nak
fokuskan kepada Falsafah Barat, ianya mempunyai beberapa aliran iaitu ;
·
Tradisional -Idealisme
-Realisme
·
Moden -Pragmatisme
-Eksistensialisme
1)Apakah perancangan saya untuk menjadi seorang guru yang
memegang kuat pada prinsip falsafah?
Bagi menjawab persoalan di atas, perancangan saya adalah
berdasarkan prinsip aliran Realisme dan Pragmatisme. Berdasarkan aliran
realisme, saya akan menyiapkan dan menyampaikan informasi tentang garis panduan
pembelajaran yang akan diajar atau lebih dikenali sebagai RPP pembelajaran
supaya para pelajar mendapat input dan hasil yang akan diperolehi oleh mereka
setelah mempelajari tentang sesuatu subjek itu. Selain itu, saya juga harus
membuat ulang kaji pelajaran yang akan diajar
sebelum memulakan kelas agar aktiviti pembelajaran dapat berjalan dengan
baik dan mudah difahami oleh pelajar kerana secara epistemologinya, pelajar
hanya bergantung kepada apa yang mereka pelajari. Oleh itu, saya yang akan
menjadi seorang guru bertanggungjawab ke atas para pelajar dalam membimbing
mereka di dalam pendidikan.
Selain itu, saya akan memberi gaya pengajaran yang
“scientifically proven”. Bagaimana cara pengajaran tersebut dapat terhasil?
Baiklah begini caranya.. selain memberi pengajaran secara teori, saya akan
menggunakan bahan pengajaran secara visual seperti gambar dan video sebagai
bukti pengajaran yang dilakukan. Ini dapat mengukuhkan lagi kefahaman para
pelajar tentang sesuatu pelajaran yang mereka belajar. Bahan pengajaran secara
visual ini dapat membuka mata pelajar tentang sesuatu subjek berbanding
pengajaran yang secara teori sahaja. Pengajaran seperti ini secara tidak
langsung dapat mewujudkan suasana di dalam kelas menjadi lebih aktif.
Seterusnya, perancangan saya untuk menjadi seorang guru yang
berfalsafah adalah saya akan bersifat tegas dan menepati masa setiap kali kelas
akan bermula. Sifat yang akan ditunjukkan oleh saya ini akan membentuk
keperibadian para pelajar untuk lebih berdisiplin dan sentiasa bersedia untuk
memulakan pembelajaran.
Okay semua, ini pula perancangan saya untuk menjadi seorang
guru berfalsafah berdasarkan aliran pragmatisme. Gaya pengajaran yang akan
dilakukan oleh saya ialah saya akan melakukan pengajaran secara “hands on” atau
praktikal kerana selain pelajar dapat mudah memahami tentang sesuatu mata
pelajaran tersebut, mereka juga memperolehi pengalaman untuk menyelesaikan
sesuatu masalah yang mereka pelajari. Saya juga akan mewujudkan pengajaran
secara praktikal yang melibatkan kerja berkumpulan kerana ianya dapat membantu
pelajar untuk berinteraksi dan bekerjasama antara satu sama lain.
Di samping itu, bagi menarik minat pelajar untuk menuntut
ilmu, saya akan melakukan gaya pengajaran yang mengikut trend semasa.
Sepertimana yang kita tahu pada zaman sekarang, teknologi digital semakin
banyak digunakan di dalam sektor pendidikan bagi memudahkan urusan guru dan
pelajar. Saya akan memberikan gaya pembelajaran elektronik atau dikenali
sebagai e-pembelajaran dimana pelajar akan memperolehi modul e-pembelajaran
melalui CD atau internet yang mengandungi elemen-elemen animasi,permainan, teks
dan grafik yang membolehkan pembelajaran dilaksanakan dengan lebih
menyeronokkan.
2) Bagaimana saya dapat mencapai salah satu darinya?
Baiklah semua.. menjawab persoalan yang kedua ini . Bagi
mencapai salah satu daripada perancangan yang saya lakukan untuk menjadi
seorang guru yang memegang kuat pada prinsip falsafah, saya harus mempraktikkan
perancangan yang ingin dilakukan oleh saya bermula dari sekarang. Tidak menjadi
masalah kepada diri saya kerana saya juga merupakan seorang pelajar yang lebih
cenderung dengan pembelajaran menggunakan aliran falsafah realisme dan
pragmatisme. Saya akan mengaplikasikan pembelajaran ini untuk perancangan saya
yang bakal menjadi seorang guru yang berfalsafah.
Kesimpulannya, saya berharap dapat mencapai segala
perancangan yang dilakukan oleh saya untuk menjadi seorang guru yang
berfalsafah bagi memperkembangkan potensi generasi muda yang dapat memberi
sumbangan kepada diri,ibu bapa, masyarakat dan negara. Selain itu, saya juga
perlu seimbang dari aspek JERI dan juga
patuh dan percaya kepada tuhan selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan
(FPK) yang telah ditetapkan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia.
Comments
Post a Comment